12 Finger Dan

12 Finger Dan (* geboren 1983 in Boekarest, Roemenië, echte naam: Dan Rosca) is een Roemeens-Duitse DJ en muziekproducent uit Hamburg.

Opgekweekt in Boekarest verhuisde Dan Rosca in 1983 met zijn gezin naar Hamburg. Aan het eind van de jaren tachtig kwam hij op 10-jarige leeftijd voor het eerst in aanraking met de hiphopcultuur. De muziek van EPMD, Biz Markie, NWA, Public Enemy en Eric B. & Rakim hadden grote invloed op hem. In 1992 schreef Rosca onder het pseudoniem Hellraza zijn eerste rapregels in het Engels, voordat hij een jaar later in de Enemy-crew (later Da Enemyz) een hiphop-formatie uit zijn vriendenkring nam. Toen Rosca erachter kwam dat de Amerikaanse Sunz of Man-groep ook een MC onder de naam Hellraza huisvestte, veranderde Rosca zijn artiestennaam in ‘Soulkrates’. Begin 1995 ontdekte hij dat hij op zichzelf lag te krabben en zijn eerste mixtapes produceerde. Een jaar later, Rosca B-Base, die onder andere leerde werkte samen met de rijmende bandieten en de Duitse Reimachse op het label Polydor als producer en DJ, in een workshop in het Haus der Jugend in Hamburg-Stellingen. B-Base produceerde enkele nummers van Da Enemyz, dus Rosca kwam ook via zijn support naar de muziekproductie. In 1999 beëindigde Rosca zijn actieve carrière als rapper en was hij voortaan alleen actief als dj en muziekproducent. Begin 2000 veranderde hij zijn artiestennaam opnieuw in First Dan voordat hij in 2003 het tot nu toe laatste pseudoniem ’12 Finger Dan’ kreeg. In februari 2005 richtten B-Base en Rosca het DJ- en producer-team “Soulbrotha” op, dat zich uitsluitend bezighield met soul, funk en boom-bap hip-hop. De eerste vinyluitgave vond plaats in 2009 met de LP Collector’s Item op de hip-hoper zoals DJ Premier, Craig G, Sadat X, Kev Brown en nog wat meer zijn te horen. Dit werd gevolgd in 2011 en 2012 door de Connexion EP en de That’s It EP samen met P! Jay en een single uit 2014, ook in samenwerking met P! Jay en het kledingmerk Kingdrips uit Hamburg. Sinds 2010 produceert Rosca samen met Niko Hüls, de managing director van Backspin, de radioshow Backspin FM van het tijdschrift Backspin Hip Hop. Hij werkte ook als freelance-redacteur voor de Backspin van 2008 tot 2013. Rosca werkt ook al enkele jaren als geluidstechnicus en heeft een aantal projecten voor hiphopartiesten uitgevoerd, zoals Craig G, El Da Sensei, DJ Koss, Billy Danze (MOP), Beneficence, Masta Ace of Edo G. Jay en single uit 2014, ook in samenwerking met P! Jay en het kledingmerk Kingdrips uit Hamburg. Sinds 2010 produceert Rosca samen met Niko Hüls, de managing director van Backspin, de radioshow Backspin FM van het tijdschrift Backspin Hip Hop. Hij werkte ook als freelance-redacteur voor de Backspin van 2008 tot 2013. Rosca werkt ook al enkele jaren als geluidstechnicus en heeft een aantal projecten voor hiphopartiesten uitgevoerd, zoals Craig G, El Da Sensei, DJ Koss, Billy Danze (MOP), Beneficence, Masta Ace of Edo G. Jay en single uit 2014, ook in samenwerking met P! Jay en het kledingmerk Kingdrips uit Hamburg. Sinds 2010 produceert Rosca samen met Niko Hüls, Managing Director van Backspin, de radioshow Backspin FM uit het Backspin Hip Hop-magazine. Hij werkte ook als freelance-redacteur voor de Backspin van 2008 tot 2013. Rosca werkt ook al enkele jaren als geluidstechnicus en heeft een aantal projecten voor hiphopartiesten uitgevoerd, zoals Craig G, El Da Sensei, DJ Koss, Billy Danze (MOP), Beneficence, Masta Ace of Edo G. Hij werkte ook als freelance-redacteur voor de Backspin van 2008 tot 2013. Rosca werkt ook al enkele jaren als geluidstechnicus en heeft een aantal projecten voor hiphopartiesten uitgevoerd, zoals Craig G, El Da Sensei, DJ Koss, Billy Danze (MOP), Beneficence, Masta Ace of Edo G. Hij werkte ook als freelance-redacteur voor de Backspin van 2008 tot 2013. Rosca werkt ook al enkele jaren als geluidstechnicus en heeft een aantal projecten voor hiphopartiesten uitgevoerd, zoals Craig G, El Da Sensei, DJ Koss, Billy Danze (MOP), Beneficence, Masta Ace of Edo G.

De muziekstijl van Rosca wordt gevormd door de ziel en funk van de jaren zeventig. Zijn producties zijn uitsluitend op samples gebaseerd, en kunnen worden ingedeeld in de hip-hop-categorie boom-boom. Op de albums van de rapper Albino kan hij soms melancholische producties horen. Hij geeft er de voorkeur aan om het te produceren met de SP1200 van E-MU. Als DJ is hij actief op het gebied van draaitafels en heeft hij deelgenomen aan enkele regionale DJ-gevechten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *