Afrika Bambaataa

Afrika Bambaataa (geboren 17 april 1957 in de Bronx, New York; bourgeois Lance Kahyan Aasim) is actief sinds de jaren 1970 New York hip-hop DJ en oprichter van de wereldwijde organisatie “Zulu Nation”. Hij was ook partijorganisator van de late jaren 1970 en vroege jaren 1980. Hij is een van de stijlbepalende personages uit de begintijd in hiphop, en dat is niet het enige genre waarin hij muzikaal actief is. Zijn exacte geboortedatum is net zo geheim als zijn echte naam. Geboortedata zijn meestal 10 april of 4 oktober 1960, andere details verwijzen naar 1957. Volgens zijn eigen verklaring in verschillende interviews, is zijn officiële naam “Afrika Bambaataa”. De media noemen Kevin Donovan meestal als zijn echte naam, maar Bambaataa beweert in interviews dat dit een ander lid is van zijn vroegere bende “Black Spades”. Zijn oorsprong is de New York Bronx.

Hij verwierf in de vroege jaren 80 wereldwijde bekendheid door middel van verschillende singles, waaronder in 1982 de internationale hit en klassieker van de vroege hiphop, Planet Rock, die is gebaseerd op de melodie van Kraftwerk Trans-Europe Express en het ritme van de krachtcentralenaantallen. Planet Rock is de oprichter van Electro Funk en heeft een grote invloed op house en andere dansstijlen. Bambaataa heeft als bijnaam “Master of Records” vanwege de zeer brede muzikale smaak en platencollectie. Zijn interesses zijn niet alleen muzikaal, hij is betrokken bij bekende musici en leden van de Zulu-natie tegen apartheid, oorlogen en vervuiling. Door zijn interne werk in de hiphop kwam hij bij de titel.

Bambaataa bemiddelt tussen de muzikale werelden; Hij werkt samen met de vroege dancehall-ster Yellowman, UB40, Johnny Rotten van Sex Pistols, James Brown, Leftfield, Gary Numan en de Italiaanse huisproducent DePoint. Het succes van Africa Bambaataa is ook bekend bij zijn bands Planet Patrol, Soulsonic Force en Cosmic Force. Hij brengt platen uit onder de namen Time Zone, Shango, Hydraulic Funk, Khayan en Sirius B (samen met DJ Hardy Hard). In 1998 werkte hij samen met WestBam onder de naam IFO (Identified Flying Objects). In 2004 ging zijn project “The Machine” in première. Hoewel Afrika Bambaataa vooral geassocieerd wordt met hiphop, weigert hij, zoals de eerder genoemde namen, zich te beperken tot muzikale genres. Hij verrast altijd met producties die meer lijken op de genres techno, rock, funk of reggae. De thema’s van zijn teksten zijn zeer gevarieerd en variëren van onbelangrijke feestgebeurtenissen tot zeer duidelijke en diepgaande sociocritische en politieke uitspraken. Net zo verschillend is de lijst met platenfirma’s, die hij regelmatig verandert om muzikaal te kunnen experimenteren en onafhankelijk te blijven.

Naast zijn muzikale activiteiten Bambaataa is vooral bekend als de oprichter en spirituele brein van de Zulu natie: een internationaal actieve collectief van b-boys, dj’s, graffiti kunstenaars en rappers, waaronder diverse hiphop grootheden als De La Soul, Queen Latifah, A Tribe Riep Quest en de Jungle Brothers. Het basisidee voor Bambaataa is al op jonge leeftijd, wanneer hij de film Zulu van Michael Caine ziet. Onder de indruk van de overwinning van de Zulu, heeft hij het idee om zijn eigen Zulu-land te stichten. Later geeft hij zichzelf de naam “Afrika Bambaataa” (Bambaataa is volgens verschillende websites ongeveer evenveel als “liefhebbende leider”). Een grote en vormende invloed op hem de muzikale grootheden van deze tijd, vooral Sly & The Family Stone, George Clinton en James Brown. Africa Bambaataa groeit op in de New York Bronx uit de jaren zestig. Hij is een actief lid van de toen meest belangrijke bende van de Bronx, de Black Spades. In deze periode zegt hij zelf dat deze organisaties een belangrijke rol speelden, vooral voor de zwarte bevolking, omdat zij ook in deze moeilijke tijd geïnteresseerd waren in sociaal-politieke aangelegenheden in de buurt. Hij rapporteert bijvoorbeeld over pogingen om drugsdealers buiten de buurt te houden. Na de dood van een goede vriend vraagt ​​Bambaataa echter de straatbendes. Hoewel hij de samenhang en andere idealen van zijn zwarte schoppen in een positieve herinnering houdt, verlaat hij ze uiteindelijk. Afrika Bambaataa herinnert zich de Zulu-film en realiseert, samen met Black Spades-metgezellen, zijn idee van zijn eigen Zulu-land. De nadruk Bam zoals hij vaak wordt genoemd, in het bijzonder een beroep op wat hij noemde “het vijfde element van de hip-hop cultuur”: Over de kennis op diverse terreinen van het leven, dat hij voortdurend verzamelt en doorgeeft wijsheid, inzicht, conversie het negatieve in het positieve, het geloof in een (gemeenschappelijke) God, vrijheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, eenheid, liefde, respect, werk en niet in de laatste plaats voor de vreugde van het leven. Ten slotte is de eerste bekende DJ DJ Kool Herc legendes als of Grandmaster Flash en de opkomst van andere hip-hop elementen Rap, schrijven en B-Boying zijn de laatste trigger voor het idee om dit allemaal te combineren voor het nageslacht, en voor zijn eigen carrière als DJ en MC. Met zijn Zulu-natie zet hij zich onvermoeibaar in voor het wereldwijd cultiveren van hiphopculturen. Naast de Black Spades en zijn muzikale rolmodellen, is Africa Bambaataa een van de factoren die hem het meest hebben beïnvloed. De verwijzing naar de vaak bekritiseerde organisatie is een typisch voorbeeld van Afrika Bambaataa: hij erachter komt over vele dingen, dan maakt zijn eigen beeld, duurt slechts zinvol en vervolgens geeft hem noch in zijn teksten, (nu) via het internet of in het openbaar op. De zorgen van sommige mensen die hem niet kennen, dat hij zelfs de meest radicale idealen deel zouden hebben, moet eerder worden ongegrond, zelfs in termen van al zijn acties en zijn interesse in wereldvrede en internationale verstandhouding naar positief. Hij handelt nog steeds met problemen zoals de verschillende wereldgodsdiensten, geschiedenis, wetenschap, metafysica, politiek, culturen hoe de huidige het begin van Egypte en de mythologie, evenals een kritische burgers van de VS met onconventionele onderwerpen zoals ufology of de verschillende complottheorieën. De verjaardag van de Zulu-natie wordt jaarlijks rond het tweede weekend van november gevierd. Deze gebeurtenis duurt meerdere dagen en trekt leden van de Zulu-natie overal ter wereld aan. Het programma is afwisselend samengesteld uit bijeenkomsten waarin actuele onderwerpen worden besproken en besproken, en vervolgens een muzikaal gedeelte, waarin de bovengenoemde hiphopelementen worden gehandhaafd. Vergaderingen vinden momenteel plaats in Harlem in het National Black Theatre, het muziekprogramma in dezelfde wijk in New York in het Kennedy Center. Overigens zijn er politieke, sociocritische en soortgelijke acties waarbij donaties worden verzameld of informatiemateriaal wordt verspreid. Op kraampjes, huidige cd’s en dvd’s, boeken, kleding, sieraden en soortgelijke dingen uit hun eigen productie worden aangeboden, die vaak ook zijn gewijd aan deze onderwerpen.

Bambaataa begon zijn carrière als DJ bij de Block Parties in Bronx in New York, waar hij optreedt met zijn eigen geluidssysteem. Hij is vooral bekend om zijn uitgebreide platencollectie en zijn onconventionele stijl van het integreren van geheel andere muziek of stem samples, bijvoorbeeld van Malcolm X, in zijn DJ-sets. Op dit moment krijgt hij de bijnaam “Master of Records”: hij verwierf hem in 1976 bij zijn eerste officiële DJ Battle in Junior High School 123 tegen Disco King Mario. Als een formatieve publicatie voor de vroege dagen van Planet Rock is te vermelden van 1982, gecreëerd door een samenwerking met de Soulsonic Force, Tom Silverman, Arthur Baker en John Robie. Naast een mix van verschillende andere geluiden, gebruikten ze de melodie van Kraftwerk Trans-Europa-Express, een stuk die eerder voor opschudding zorgde in de clubs van de zwarten. Planet Rock is een klassieker geworden van hiphop en techno als pioniers zoals WestBam of de technische legendes uit Detroit worden aangemoedigd om hun eigen te maken. Ten eerste kwam het tot een geschil met een elektriciteitscentrale totdat de verdeling van de inkomsten was opgelost. Bambaataa had ook het genoegen om na Kraftwerk te kopiëren, verschillende samples van Planet Rock verschijnen in tracks van andere DJ’s en artiesten. De combinatie van powerhouse-elementen en door rap beïnvloede of gevestigde Technolectro, Miami Bass en Electro. Aan het begin van het nieuwe millennium brachten verschillende popmuzikanten nummers uit met deze elementen. De video kreeg een cultstatus dankzij de documentaire over oude schoolfeesten, live optredens van de band en opnames van ruimteregistraties. De volgende records, Looking For The Perfect Beat en Renegades Of Funk, waren vergelijkbaar met Planet Rock. Uit deze vermomming en elektrofase komen de films A Street History en Beat Street en de samenvatting Planet Rock The Album. Belangrijke momenten vonden plaats voor Africa Bambaataa 1984, toen hij zijn rolmodel James Brown kon winnen voor het gemeenschappelijke nummer Unity. Dit klinkt typisch als James Brown. Afrika Bambaataa bracht het stuk World Destruction uit met John Lydon van Sex Pistols. Het is een explosieve mix van hiphop, punk en rock en is vooral tegen oorlogen. Bambaataa brak in 1986 opnieuw met Beware The Funk Is Everywhere. Dit album was minder electronisch, maar hiphopper dan Planet Rock. Om te laten zien waar de radio nog kan zijn, Hij bracht ook rock- en popliedjes uit de jaren 80 naar de hemel. Het Licht van 1988 had weer een ander concept. Afrika Bambaataa produceerde het album met artiesten van verschillende muziekstijlen, zoals Bootsy Collins, George Clinton, Boy George, Yellowman en UB40. Deze fase omvatte de Sho Nuff Funky. De muziek varieert van reggae via funk tot klassieke geluiden. Het stuk Reckless with UB40 had het grootste succes. Aan het eind van de jaren tachtig werkte Afrika Bambaataa aan het wereldwijde behoudsproject One World One Voice. Naast hem, tientallen muzikanten zoals Bob Geldof, Clannad of de Gipsy Kings droegen elk een korte afstand tot een algehele mix en zet in de wereldwijde uitzending documentaire een teken van de situatie en de aarde te redden. Met hetzelfde doel nam hij ook deel met veel artiesten in de video Earth Rise. Evenzo was hij betrokken bij de kwestie van de apartheid en nam hij deel aan een evenement ter gelegenheid van de bevrijding van Nelson Mandela. In 1991 begon Afrika Bambaataa huis- en technogeluiden in zijn werk te integreren. De albums Decade Of Darkness, 12 Mixes en Jazzing en de bijbehorende singles zijn gemaakt in samenwerking met De-Point en zijn het best geplaatst in de sectie Eurodance. Met Time Zone en de Soulsonic Force bracht Bam ook electro en hiphop-platen uit, Warlock’s And Witches, Computer Chips, Micro Chips And You, Lost Generation en hun releases genieten een betere reputatie bij fans dan hun voorgangers. De soundtrack voor een computerspel was We Funk This Party Out uit 1996, waaraan ook Melle Mel en Kurtis Blow deelnamen. Na een succesvolle samenwerking met WestBam onder de naam IFO, bracht Afrika Bambaataa eind jaren negentig uit met Leftfield Africa Shoxx. De video van de zwarte man, die kwelt door de stad New York City en zijn hardheid letterlijk verbrijzelt, is een van Chris Cunningham’s bekendste en bereikte MTV en VIVA. Bambaataa speelde een ondersteunende rol. In 1999 publiceerde Afrika Bambaataa onder de naam “Hydraulic Funk” een gelijknamig tweestaps en electro-funk album. In de jaren 1990 speelde hij wereldwijd in clubs en bij tal van techno en hiphop-evenementen, tot 2006 speelde hij ook regelmatig bij de closing rally van Loveparade. In 2000 hielp hij de Zulu-natie in Berlijn met de oprichting van het indie-label Mellowvibes Records en produceerde een maxi met Zulu King Ben en Rookid aka 2K. Dit kwam nooit officieel op de markt, er was slechts een promo-editie van ongeveer 500 stukjes. De samenwerking met Hardy Hard begon in 2000 onder de naam Sirius B. Sirius B werd bekend door de video Tell-Lie-Vision uit 2003, omdat deze gebaseerd is op het titelnummer van Spiegel TV en de tekst zeer kritisch handelt met het medium televisie. Het liep gedurende het jaar op Sunshine Live, VIVA en MTV. In 2001 maakte Afrika Bambaataa de soundtrack voor een basketbalcommercial van Nike zonder geluiden tijdens het beoefenen van deze sport. De spot werd alleen in Amerika uitgezonden, in Duitsland liep een vergelijkbare. Na de elfde In september van dit jaar nam hij deel aan herdenkingsevenementen en publiceerde onder andere onder de naam “Hydraulic Funk” de enkele “Star Spangled Banner”, om te werken in de politiek zeer gespannen situatie voor vrede. In 2004 verschenen de albums Everyday People en Dark Matter Moving in The Speed ​​Of Light (electro en breakbeats). Begin 2005 nam Afrika Bambaataa deel aan een demonstratie tegen het New Yorkse hip-hop radiostation Hot 97. De reden: Hot 97 had een lied uitgegeven dat de slachtoffers van de tsunamiramp in Azië en Afrika discrimineerde. Bovendien bekritiseerde Bambaataa de minachtende opmerkingen van vrouwen over het station en het frequente gebruik van het woord “neger”. Na de katastrofisch overstroming van New Orleans aan het eind van Afrika Bambaataa bekritiseerd, samen met bondgenoten als Davey D krachtig de Amerikaanse regering onder George W. Bush. De reden hiervoor was het feit dat het dagen vertraagde en daarom te laat ingreep voor veel van de grotendeels gekleurde inwoners. In 2006 werd Afrika Bambaataa ingewijd in de Bronx Walk Of Fame en vereerd door VH1 voor zijn werk in de hiphopcultuur. Toch hield hij een kritische houding, omdat velen niet bijzonder dit keer de volledige diversiteit van de hip-hop te presenteren in de Verenigde Staten, zijn ze radio- en televisiestations, maar slechts een paar artiesten die vaak deze muzikale cultuur met een meer merk-oriented, seksistisch, misdadig en niet bijzonder slim beeld – op sommige momenten van de dag, waar kinderen voor de tv zitten. Op Zulu Nation-bijeenkomsten werden beschuldigingen geuit aan de media over het negeren van rolmodellen en het bestraffen van artiesten met meer politieke, beschrijvende en intelligente teksten, vooral als ze geen blanken waren. Op 22 december 2007 nam de kunstenaar deel aan de eerste jaarlijkse Tribute Fit For the King of King Records ter ere van wijlen James Brown. Het concert, georganiseerd door Bootsy Collins, bevatte ook uitvoeringen van Chuck D (Public Enemy), Buckethead, Freekbass, Triage en the Soul Generals. Ook in 2007 werd Afrika Bambaataa genomineerd voor opname in de Rock and Roll Eregalerij. In 2008 werden echter andere artiesten onder leiding van Madonna opgenomen omdat ze belangrijker waren voor hun respectievelijke genres. Zulu Nation vergadering van de beweringen in de media waren gericht aan verwaarlozing taken en rolmodel voor kunstenaars bestraffen met meer politiek, meer zinvolle en intelligente teksten, vooral als ze niet wit. Op 22 december 2007 nam de kunstenaar deel aan de eerste jaarlijkse Tribute Fit For the King of King Records ter ere van wijlen James Brown. Georganiseerd door Bootsy Collins concert ook opgenomen optredens van Chuck D (Public Enemy), Buckethead, Freekbass, triage en de Soul Generals. Ook in 2007 werd Afrika Bambaataa genomineerd voor opname in de Rock and Roll Eregalerij. In 2008 werden echter andere artiesten onder leiding van Madonna opgenomen omdat ze belangrijker waren voor hun respectievelijke genres. Op Zulu Nation-bijeenkomsten werden beschuldigingen geuit aan de media over het negeren van rolmodellen en het bestraffen van artiesten met meer politieke, beschrijvende en intelligente teksten, vooral als ze geen blanken waren. Op 22 december 2007 nam de kunstenaar deel aan de eerste jaarlijkse Tribute Fit For the King of King Records ter ere van wijlen James Brown. Het concert, georganiseerd door Bootsy Collins, bevatte ook uitvoeringen van Chuck D (Public Enemy), Buckethead, Freekbass, Triage en the Soul Generals. Ook in 2007 werd Afrika Bambaataa genomineerd voor opname in de Rock and Roll Eregalerij. In 2008 werden echter andere artiesten onder leiding van Madonna opgenomen omdat ze belangrijker waren voor hun respectievelijke genres. Rolmodellen verwaarlozen en kunstenaars benadelen met meer politieke, zinvolle en intelligente teksten, vooral als ze geen blanken zijn. Op 22 december 2007 nam de kunstenaar deel aan de eerste jaarlijkse Tribute Fit For the King of King Records ter ere van wijlen James Brown. Georganiseerd door Bootsy Collins concert ook opgenomen optredens van Chuck D (Public Enemy), Buckethead, Freekbass, triage en de Soul Generals. Ook in 2007 werd Afrika Bambaataa genomineerd voor opname in de Rock and Roll Eregalerij. In 2008 werden echter andere artiesten onder leiding van Madonna opgenomen omdat ze belangrijker waren voor hun respectievelijke genres. Rolmodellen verwaarlozen en kunstenaars benadelen met meer politieke, zinvolle en intelligente teksten, vooral als ze geen blanken zijn. Op 22 december 2007 nam de kunstenaar deel aan de eerste jaarlijkse Tribute Fit For the King of King Records ter ere van wijlen James Brown. Het concert, georganiseerd door Bootsy Collins, bevatte ook uitvoeringen van Chuck D (Public Enemy), Buckethead, Freekbass, Triage en the Soul Generals. Ook in 2007 werd Afrika Bambaataa genomineerd voor opname in de Rock and Roll Eregalerij. In 2008 werden echter andere artiesten onder leiding van Madonna opgenomen omdat ze belangrijker waren voor hun respectievelijke genres. als ze geen blanken zijn. Op 22 december 2007 nam de kunstenaar deel aan de eerste jaarlijkse Tribute Fit For the King of King Records ter ere van wijlen James Brown. Het concert, georganiseerd door Bootsy Collins, bevatte ook uitvoeringen van Chuck D (Public Enemy), Buckethead, Freekbass, Triage en the Soul Generals. Ook in 2007 werd Afrika Bambaataa genomineerd voor opname in de Rock and Roll Eregalerij. In 2008 werden echter andere artiesten onder leiding van Madonna opgenomen omdat ze belangrijker waren voor hun respectievelijke genres. als ze geen blanken zijn. Op 22 december 2007 nam de kunstenaar deel aan de eerste jaarlijkse Tribute Fit For the King of King Records ter ere van wijlen James Brown. Het concert, georganiseerd door Bootsy Collins, bevatte ook uitvoeringen van Chuck D (Public Enemy), Buckethead, Freekbass, Triage en the Soul Generals. Ook in 2007 werd Afrika Bambaataa genomineerd voor opname in de Rock and Roll Eregalerij. In 2008 werden echter andere artiesten onder leiding van Madonna opgenomen omdat ze belangrijker waren voor hun respectievelijke genres. Buckethead, Freekbass, Triage en the Soul Generals. Ook in 2007 werd Afrika Bambaataa genomineerd voor opname in de Rock and Roll Eregalerij. In 2008 werden echter andere artiesten onder leiding van Madonna opgenomen omdat ze belangrijker waren voor hun respectievelijke genres. Buckethead, Freekbass, Triage en the Soul Generals. Ook in 2007 werd Afrika Bambaataa genomineerd voor opname in de Rock and Roll Eregalerij. In 2008 werden echter andere artiesten onder leiding van Madonna opgenomen omdat ze belangrijker waren voor hun respectievelijke genres.

Sinds 2004 presenteert Africa Bambaataa zijn eigen radioshow. Hij legt op muziek, die hij noemt “True School” (afgeleid van de hip-hop categorieën Old School en New School, die hij voor zo zinloos houdt als gevolg van de oordelende smet als de indeling in East Coast en West Coast). Het is meestal een brede selectie van soul, hiphop, funk, electro funk, Miami bas en reggae, van ballad tot dansbaar, van sereen tot serieus. Luisteraars hebben de mogelijkheid om tijdens de uitzending te spreken. Tussen Bambaataa gebruikt het medium radio voor eigen berichten naar de luisteraar. Meestal deelt hij de studio met Yoda van de crash crew. Wanneer hij op tournee is, vertegenwoordigen leden van de Zulu-natie hem.

In april 2016 beschuldigde hiphopactivist Ronald Savage Bambaataa ervan Bambaataa op zijn vijftiende in 1980 seksueel te hebben misbruikt. Als gevolg daarvan meldden drie andere slachtoffers van mishandeling. Bambaataa publiceerde een verklaring in de Rolling Stone in dezelfde maand waarin hij de beschuldigingen ontkende. Op 6 mei 2016 nam hij ontslag als leider van de Zulu-natie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *