Aphex Twin

Richard David James (geboren op 18 augustus 1971 in Limerick), bekend onder zijn pseudoniem Aphex Twin, is een Iers-Britse muzikant, DJ en label eigenaar (Rephlex Records). Hij publiceerde ook onder andere pseudoniemen zoals AFX, Caustic Window en Polygon Window. James wordt beschouwd als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de elektronica-scene.

Richard D. James werd in 1971 geboren als de tweede zoon van Lorna en Derek James in het Limerick Regional Hospital. Zijn eerste broer Richard James stierf bij de geboorte. Zijn ouders gaven James de naam van zijn overleden broer, aangevuld met de middelste naam David. Samen met zijn twee zussen groeide hij op het Britse schiereiland Cornwall. In Cornwall begon hij later zijn muzikale carrière als dj in de plaatselijke clubs. Hij was een DJ in het Shire-paard in St Ives toen hij nog een tiener was en hij en Tom Middleton waren in de Bowgie Inn in Crantock, Newquay. James wordt beschouwd als een eigenzinnig en een beetje excentriek. Hij is terughoudend om interviews te geven en de uitspraken die hij daarin doet zijn vaak tegenstrijdig. Daarom is de waarheid inhoud van veel biografische feiten zeer controversieel. Veel van de gepresenteerde eigenaardigheden bleken dus pure geruchten, die verschenen na mediaberichten, zoals dat hij in een omgebouwde bank woont en een gepantserd verkenningsvoertuig moet hebben. Zijn eerste huwelijk leverde twee zonen op. James is voor de tweede keer getrouwd met een Russische kunststudent en woont samen met haar en zijn twee zonen in Schotland in de buurt van Glasgow.

Zijn eerste muziekstukken die hij op 10-jarige leeftijd zou hebben geproduceerd met behulp van een voorbereide piano en een cassetterecorder. Aan het begin van de jaren 90 bracht James drie werken uit, Selected Ambient Works 85-92, Selected Ambient Works Vol II, en Surfing On Sine Waves (als Polygon Window), die vandaag de dag baanbrekend werk verrichten voor de ontwikkeling van elektronische muziek muziek zal worden genoemd. Vanwege zijn invloed werd James door het Britse muziektijdschrift Melody Maker omschreven als “Mozart van Techno”. Hijzelf kan deze naam echter nauwelijks winnen en ziet in zijn composities meer verwijzingen naar het werk van Erik Satie. De inspiratie voor sommige van zijn muziekstukken kwam naar zijn eigen woorden tijdens lucide dromen. Zijn muziek kan niet worden aangepast aan een specifieke stijl. Integendeel, ze is een zeer creatieve en eigenzinnige interpretatie van verschillende stijlen. De stukken worden vaak gekenmerkt door eenvoudige, intuïtieve gezien als prachtige melodieën van vreemde geluiden, soms ingewikkelde ritmes en uiterst gedetailleerd drum programmering (vooral op “Drukqs” en “Hangable Auto Bulb”). Aphex Twin werd bekend om zijn vroege, meer toegankelijke ambient-stukken. Andere van zijn werken zijn meestal Intelligent Dance Music, Techno of Drill ‘n Bass, een stijlnaam die speciaal is ontwikkeld voor Aphex Twin. Roer zijn remixen voor andere artiesten, waar hij vaak volledig de muzieksoorten maken steeds weer vernietigd (bijvoorbeeld, zijn remixes voor The Fantastic Four) of volledig opnieuw geïnterpreteerd (z. B. zijn remix voor Nine Inch Nails, die hij produceerde met de originele samples, maar nog nooit van de originele compositie gehoord heeft). Voor de gitaarrockband Lemonheads leverde hij een apart stuk af als een vermeende remix van een Lemonheads-nummer, omdat hij de deadline voor de remix had gemist. In 1995 was er een kort geschil met Karlheinz Stockhausen. Stockhausen had een stuk van James, het nummer “Alberto Balsam”, in een radioshow als te eentonig beoordeeld. De liedjes in de “Windowslicker EP” trouw aan zijn reputatie als creatieve geluidskunstenaar bevatten verborgen patronen en een afbeelding van James met zijn typische grijns. Men kan deze ingebedde beeldinformatie representeren met een programma, dat het frequentiespectrum visualiseert. De muziek van Aphex Twin werd herhaald, een verwijzing naar het gebruik van drugs, de Richard James zelf maar beschouwt als zeer laag zijn, zoals hij verklaarde in een interview met het tijdschrift FrontPage: Op dezelfde manier uitte hij zich in het Britse tijdschrift The Guardian: Na publicatie In 2001 bracht James amper drie jaar lang nieuw materiaal uit op het album “Drukqs”. Gedurende deze tijd verscheen alleen de “26 Mixes for Cash” getiteld verzameling van reeds gepubliceerde remixen en drie nieuwe remixen onder het pseudoniem AFX. Sommige critici hebben al gespeculeerd dat James niet langer in staat is om iets muzikaals uit te drukken. In het voorjaar van 2005 verscheen de eerste van een totaal van 11 geplande releases van een serie getiteld “Analord”. De eerste en met een box gepubliceerde Analord 10 was beperkt tot 1000 stukjes. In april 2006, een compilatie van Analords serie verscheen met “Chosen Lords”, zoals CD.Im april 2014 was één van de vier voorheen eigendom van Richard James, Chris Jeffs, Grant Wilson-Claridge en Mike Paradinas testen persingen van 1994 geproduceerd Bijtende Window -Albums te koop aangeboden bij Discogs. Met toestemming van Rephlex Records en James werd opgericht door James E. Thomas, de exploitant van de Engels-talige muziek Forum We Are The Music Makers, een Kickstarter campagne, inreisverbod de aankoopprijs van 67.424 dollar in 4124 supporters en in ruil daarvoor een Ik heb een digitale kopie van het album. Het originele record was vervolgens op eBay voor 46. $ 300 van Minecraft-ontwikkelaar Markus Persson en het geld z. T. gedoneerd aan het goede doel. Na een bijna tien jaar durende publicatiepauze begon in augustus 2014 een marketingcampagne voor een nieuw Aphex Twin-album. Eerst vloog een Blimp ontworpen met het Aphex Twin-logo en het nummer “2014” over Londen. Kort daarna plaatste het Aphex Twins Twitter-account een Tor-link, waaronder de tracklijst van het nieuwe album en meer details konden worden opgehaald. Het album Syro verscheen op 19 september 2014 op het label Warp Records. Slechts twee weken eerder waren de enkele “minipops 67 [120.2]” vrijgegeven. Met het album bereikte hij niet alleen de top 10 van de Britse hitlijsten voor het eerst, maar was ook succesvol in andere Europese landen en kwam in nummer 11 van de Amerikaanse albumcharts. Op de Grammy Awards 2015 werd Syro geëerd als het beste dance / elektronische album. Al in januari 2015 volgde met Computer Controlled Acoustic – Pt 2 een EP met nieuwe muziekstukken. Tegelijkertijd begon een anonieme gebruiker de namen user487363530, user4873635301 en user48736353001 te gebruiken met de release van 173 nummers op Soundcloud. Het account was gekoppeld aan het Twitter-account van Aphex Twins. In fanconcirkels was het snel eens dat de stukken outtakes waren van zijn producties uit de jaren negentig. Philip Sherburne schreef in een artikel voor Pitchfork dat “het kenmerk van producties op bepaalde momenten in James’ Catalogus herinneren … je kunt dezelfde machines, dezelfde processen, en vooral de dezelfde ideeën te horen – als dat niet James, dan is een muzikant is hij in alle opzichten gelijk zijn, en hoe waarschijnlijk het is al dat als iemand onontdekt voor al die jaren gebleven? “Mike Paradinas bevestigd dat sommige stukken van James zou doen, dan zou hij hem dit jaren geleden hebben gespeeld. Op 6 mei 2015 is de grootste van deze Soundcloud-accounts met meer dan 200 nummers zonder enige uitleg verwijderd. Twee dagen later werden de tracks opnieuw geüpload van account user18081971. De nieuwe gebruiker naam verwijst naar James’ verjaardag, 18 augustus 1971. begin juni 2016 aangekondigd tijdens James met een poster Cheetah EP met zeven meestal nieuwe tracks, die op 8 juli 2016 werd gepubliceerd dat sommige stukken door James waren en hij ze hem al jaren geleden had bespeeld. Op 6 mei 2015 is de grootste van deze Soundcloud-accounts met meer dan 200 nummers zonder enige uitleg verwijderd. Twee dagen later werden de tracks opnieuw geüpload van account user18081971. De nieuwe gebruikersnaam verwijst naar James ‘geboortedatum, 18 augustus 1971. Begin juni 2016 kondigde James met een poster de Cheetah EP aan met zeven deels nieuwe nummers, die op 8 juli 2016 werd uitgebracht. dat sommige stukken door James waren en hij ze hem al jaren geleden had bespeeld. Op 6 mei 2015 is de grootste van deze Soundcloud-accounts met meer dan 200 nummers zonder enige uitleg verwijderd. Twee dagen later werden de tracks opnieuw geüpload van account user18081971. De nieuwe gebruikersnaam verwijst naar James ‘geboortedatum, 18 augustus 1971. Begin juni 2016 kondigde James met een poster de Cheetah EP aan met zeven deels nieuwe nummers, die op 8 juli 2016 werd uitgebracht.

Aphex Twin werd bekend bij een groter publiek vanwege de ongewone en soms verontrustende muziekvideo’s over “Windowlicker” en “Come to Daddy”, gemaakt in samenwerking met regisseur Chris Cunningham. Al voor deze releases was Aphex Twin herhaaldelijk vertegenwoordigd in de Britse hitlijsten, dus in 1992 met een re-release van zijn stuk “Digeridoo” en 1993 met de single “On”, die de # 32 bereikte op de Britse hitlijsten. Zijn andere publicaties zijn vaak geproduceerd in beperkte oplages en bleven dus relatief onbekend, vele nummers waren ook respectabel succes in de elektronica-scene en enkele undergroundhits, zonder bekend te worden bij een breder publiek. In 1999 wonnen Aphex Twin en Chris Cunningham de Prix Ars Electronica in de categorie digitale muziek.

Zijn artiestennaam Aphex Twin verwijst naar het bedrijf Aphex Systems (producent van effectapparaten). Verschillende publicaties van James bevatten de woorden “Aphex is een geregistreerd handelsmerk van Aphex Systems Limited en wordt gebruikt met toestemming” in de linerotes. Het tweede deel van het pseudoniem met de Engelse term voor een tweeling is een aanduiding voor Richard’s oudere broer met dezelfde naam. Hij stierf bij de geboorte in 1968. James’s ouders gaven hun tweede zoon dezelfde naam. James bracht ook onder vele andere pseudoniemen uit: Samen met Mike Dred publiceerde hij onder de naam Universal Indicator uit 1992 verschillende EP’s en een compilatie-album op Rephlex Records. Tot James ‘muzikale metgezellen behoren Mike Paradinas, ook opgegroeid in de Cornwall-muzikant Luke Vibert. Sinds de late jaren 90 promoot James op zijn label Rephlex Records, onder andere de artiesten Tom Jenkinson (Squarepusher), Michael C. Cullen (Mike Dred) en Chris Jeffs (Cylob). Met Squarepusher produceerde hij de titel “Freeman Hardy & Willis Acid”, die verscheen op de warp-compilatie “wap100 – we zijn redelijke mensen”. Enkele van de vroege EP’s van James evenals zijn debuutalbum Selected Ambient Works 85-92 verschenen op het Belgische label R & S Records en zijn sub-label Apollo Records. Later verhuisde hij naar Warp Records. Het album 26 Mixes for Cash, een compilatie van oudere remixen, werd in 2003 uitgebracht op Warp en zou de laatste elf jaar moeten blijven. In de tussentijd werd gespeculeerd over een mogelijke scheiding van het label. Warp Records bevestigde de uitbreiding van de platenovereenkomst met James eind 2009.

As Aphex Twin * Surfing on Sine Waves (1992) As Caustic Window * Caustic Window (1994, 16 titels zonder titel) als The Tuss * Rushup Edge (2007)

As Aphex Twin * Quoth (1993) As Q-Chastic * Q-Chastic (1992) As Power Pill * Pac Man (1992) As GAK * GAK 1-4 (1994) As The Tuss * Confederation Trough EP (2007)

As Aphex Twin

As Aphex Twin * Caustic Window Compilation (1998, heruitgave van de 3 Joyrex EP’s)

Rob Young: Warp. Black Dog Publishing Ltd., London 2005, ISBN 1-904772-32-3 (Serie: Labels Unlimited)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *